Gedachten en emoties

Wanneer we ons erg treurig of juist heel blij voelen, leggen we de oorzaak hiervan meestal bij de emoties die we voelen. Het voelt alsof onze gedachten onze emoties aansturen, en soms verliezen we daar grip op. Het is echter heel goed mogelijk om met je gedachten je emoties aan te sturen of bij te schaven. Een credo dat je steeds vaker hoort is: Het is niet de ervaring die je stemming bepaalt maar wat je met deze ervaring doet.

Ombuigen van gedachten

De uitdrukking “jezelf de put in praten” komt voort uit de groeiende negatieve gedachten die iemand over een bepaalde situatie vertelt. Dit geeft al aan dat emoties door gedachten worden gestuurd. Waarom lijkt het dan zo moeilijk om jezelf de put uit te praten? Dit is door de evolutie bepaald en stamt in feite nog uit de tijd dat een mens constant op zijn hoede moest zijn voor gevaar. Dat deze negatieve gedachten eerst komen is normaal, maar je kunt jezelf trainen om hier anders mee om te gaan.

Een heel simpel voorbeeld; Je ziet op de weersvoorspelling voor het weekend dat het gaat regenen, terwijl je net een activiteit in de buitenlucht had gepland. Een stroom van negatieve gedachten komt in je hoofd op; “Natuurlijk, net als ik vrij heb en een leuk uitje heb gepland.”, “Nu valt het hele weekend in duigen.”, “Ik heb er al helemaal geen zin meer in.”. Met deze gedachten kun je ervan op aan dat er niets meer overblijft van de voorpret die je had.

Deze gedachten kun je echter vervangen door positievere of in ieder geval neutralere gedachten: “Ik woon nu eenmaal in een land waar het vaak regent, maar misschien regent het maar een uurtje.”, “Ik heb een regenjas dus het kan gewoon doorgaan.”, “Ik kan deze activiteit een andere keer doen en voor dit weekend iets leuks bedenken op een overdekte plek.”. Nu lijkt dit een onbeduidend voorbeeld, maar toch zijn er heel veel mensen die hun stemming laten be├»nvloeden door de weersvoorspellingen. Je zult jezelf gegarandeerd beter voelen als je andere gedachten hierover hebt.

Om je zo vaak mogelijk goed te voelen is het juist zinvol om met minder beladen situaties veelvuldig te oefenen. Hoe vaker je dit bij jezelf traint, hoe sneller het een gewoonte zal gaan worden. Wanneer je merkt dat je echt heel veel negatieve gedachten hebt, is het ook mogelijk om daar hulp bij te vragen in de vorm van RET-therapie. Hierbij worden negatieve gedachten vervangen door een relativerende gedachten.